Una visita fascinant que recorre 100 anys d’història dels béns de consum, de la publicitat i del packaging.

Text: Montse Armengol, historiadora | Fotos: Botigues de Salàs

Ara fa 30 anys, els pares de Sisco Farràs es van jubilar i van tancar la petita botiga de queviures que havien menat tota la vida a Salàs de Pallars, un petit poble de regust medieval entre Tremp i la Pobla de Segur. El Sisco va decidir quedar-se alguns prestatges del local i els va instal·lar al garatge de casa. A poc a poc, sense cap afany de col·leccionista, hi va anar posant llaunes, caixes i envasos antics. De seguida li va quedar ben vistós: sense adonar-se’n, pràcticament havia reproduït tota una botiga d’«ultramarinos y coloniales» de les d’abans. Pots de llauna de Cola Cao, ampolles d’Anís del Mono, caixes de detergent Norit, insecticida Flit, envasos de Netol, ampolles de lleixiu Conejo, Tintes Iberia, perfum Varon Dandy… La botiga d’un poble petit de muntanya era el lloc on trobar-hi de tot i més. Res a veure amb els actuals supermercats, pràctics, però asèptics i despersonalitzats: les botigues de poble d’abans eren espais petits i bigarrats, atapeïts de productes, molts d’ells a granel, al voltant d’un taulell rere el qual hi havia un atent dependent o dependenta vestit amb una bata ben pulcra i que t’atenia pel teu nom. A les parets lluïen els cartells i les plaques publicitàries, que de vegades eren gairebé obres d’art.

estanc

L’estanc. En els pobles petits, l’estanc oferia el servei de central telefònica i acollia l’oficina de correus i telègrafs.

Recuperar el patrimoni comercial

En Sisco, professor d’Història a l’institut de Tremp, va veu- re el potencial d’aquell muntatge per suscitar reflexions entre els alumnes sobre l’evolució del consum, el pas de l’artesania a la industrialització, el sorgiment de la publicitat i la conservació dels aliments al llarg del temps. «Hi ha molts recursos per parlar del patrimoni industrial, dels processos de producció, de tecnologia, de les fàbriques», explica. «Però es parla poc del producte, per això em va semblar interessant fer aquesta recuperació del patrimoni comercial.» Per completar l’escenografia, va començar a buscar i comprar productes de comerços que tancaven i també de col·leccionistes. Tot se li anava acumulant a casa: envasos de tota mena de productes que exemplifiquen l’evolució del packaging i la història de la publicitat comercial des de l’aparició de les grans marques en el sen- tit modern del terme, cap al 1870, i fins a un segle més tard.

botiga ultramarinos

Ultramarinos & coloniales. Els productes i la publicitat exposada abasten des del darrer terç del segle XIX fins a les acaballes del franquisme.

Aviat es va animar a dur el projecte més enllà i va recuperar altres locals que hi ha repartits pel poble per recrear-hi altres establiments antics. En Sisco s’ha emmirallat en iniciatives similars de França i Anglaterra, però, de comerços recreats i localitzats als llocs originals, no n’hi ha cap com les botigues de Salàs, que ara han esdevingut una referència per a altres projectes. Avui, a més de la botiga d’ultramarins, el bonic poble de Salàs ha vist renéixer la barberia, la farmàcia, l’estanc, la perfumeria-merceria, el bar, el quiosc i la impremta. Vuit espais disseminats al nucli antic del poble que fan de la visita una passejada entranyable que comença en l’antic Cafè Salón, un dels equipaments històrics recuperats, on a més s’organitzen exposicions temàtiques. La visita a Salàs esdevé així una experiència carregada de nostàlgia ideal per fer en família: és un viatge al passat on els adults redescobrirem els comerços, els productes i les marques de la infantesa, i als infants els podem fer viure, per una estona, en un món molt diferent de l’actual.

Un impuls vital a un poble de muntanya

Salàs de Pallars, amb un cens de poc més de 300 habitants, és un dels pocs municipis del Pallars Jussà que es mantenen inalterats al llarg del temps: ni s’ha agregat a cap altre municipi, ni se li ha ampliat ni retallat el territori en els darrers 100 anys. Conserva perfectament visible el seu traçat urbanístic medieval de vila closa, amb panys de muralla i torres circulars i portals, i per això va ser declarat Bé Nacional d’Interès Cultural. Ara bé, a principis del segle actual, l’economia del poble es trobava absolutament estancada. La iniciativa de la recuperació d’espais històrics i de visites guiades, que des del 2007 funcionen en conveni amb l’Ajuntament, ha donat un nou impuls a la petita població i ha permès posar fre a un despoblament que semblava inexorable.

El cafè. Ambientat en els anys 1950-1960, s’hi exposen les begudes més representatives de l’època i els jocs més populars (futbolí, billar i pinball).

Dades pràctiques

Botigues Museu Salàs
Salàs de Pallars, Lleida.
Les botigues només es poden visitar amb guia i reserva prèvia. Consulteu-ne la disponibilitat i els horaris al web.
Entrada general: 6 €.
973 676 266
info@botiguesmuseusalas.cat