Un repàs apassionant per la història del motociclisme nacional i internacional ple d’anècdotes i peces sorprenents i singulars.

Text: Redacció Eix | Fotos: Museu de la Moto
Data: Novembre de 2022

Al final de la Guerra Civil, Mario Soler, un apassionat de la moto i la mecànica del poble de Bassella, a l’Alt Urgell, va començar al seu petit taller una tasca de recuperació motocicletes antigues que perdurar fins a la seva mort, l’any 1991. Amb tantes dècades de dedicació, Soler es va convertir en un restaurador prestigiós i en un dels primers col·leccionistes del nostre país.

El 2002 els seus fills van convertir la col·lecció en museu i van crear la Fundació Museu de la Moto Mario Soler, dedicada a la conservació i difusió de la història i la cultura de la motocicleta.

FN 4 cilindres

Model FN de quatre cilindres, del 1914, una de les motos més antigues del Museu.

En aquell moment el Museu Moto era el primer de l’Estat espanyol dedicat íntegrament al món de les dues rodes, i un referent a escala europea. Ubicat en un entorn de muntanya espectacular, a l’Alt Urgell, la visita paga la pena i sorprèn, ja que moltes de les motos restaurades per Soler són peces clau de la història del motocicilisme tant al nostre país com internacionals, i guarda algunes rareses extraordinàries. A més, el museu és molt dinàmic pel que fa a l’organització d’activitats, visites guiades i exposicions, i això fa que reuneixi un públic fidel que el visita any rere any per gaudir de les novetats.

A la planta baixa del museu podem contemplar alguns dels primers models del segle xx equipats amb llum de gas, com una Clement del 1902 fabricada a França o una espectacular FN de quatre cilindres amb sidecar de vímet de l’any 1914. Destaca també el model Gillet España, de la qual només se’n van fabricar 50 unitats per dotar la Policia Nacional d’aquest país.

Bultaco, Montesa, OSSA

Bultaco, Montesa i Ossa, tres marques nacionals que van ser rivals en el mercat de la moto en les dècades de 1960 i 1970.

Pel que fa a les motos d’origen català, cal esmentar la Lutetia, fabricada a Barcelona el 1924. En aquell moment era considerada una motocicleta de prestigi, utilitzada només per les persones privilegiades de la societat catalana, i objecte de desig per a molts joves d’aquella dècada. Només se’n van produir 25 unitats, per la qual cosa és molt possible que l’exemplar de Bassella sigui l’únic que es conserva en perfecte estat de funcionament.

Peces històriques i singulars

Una altra de les motocicletes singulars és la Nimbus. L’origen el trobem a Dinamarca quan, a la dècada de 1950, la marca d’aspiradors Nilfisk decideix provar sort en el sector de les dues rodes. L’empresa no se’n va acabar de sortir amb la incursió motociclista, i només es va dedicar un parell d’anys a produir aquest model que es va convertir en la moto oficial de l’exèrcit. Tot i això, és una moto robusta i sofisticada, molt estimada al seu país. De fet, encara es pot veure circulant per les carreteres daneses. A tall d’anècdota —en una visita guiada al museu se’n recullen moltes—, J.K. Rowling es va inspirar en aquesta moto per batejar l’escombra voladora del seu petit mag.

El museu ofereix un passeig per l’evolució de les mítiques marques europees i nacionals (Montesa, Bultaco, OSSA, Derbi, Sanglas, Rieju…). Les marques americanes també hi tenen un lloc, com una Indian del 1925 o un model de Harley-Davidson amb sidecar que durant la dècada de 1920 funcionava com a taxi a Barcelona. Destaca també un apartat dedicat a models militars, que demostrar com els conflictes bèl·lics han servit de base d’experimentació per a noves solucions tècniques. De fet, molts models d’origen militar s’han acabat convertint en motos d’ús civil.

BMW R12

BMW R12, un model produït entre 1935 i 1942 que va tenir un ús militar en la Segona Guerra Mundial.

La planta inferior està dedicada als models de competició, des d’aquells prototips de principis del segle xx fins a les màquines més sofisticades dels nostres temps, com l’Honda Campiona del Món de Velocitat de 125cc pilotada per Emili Alzamora l’any 1999.

El recorregut inclou diversos models de les especialitats de fora de carretera (trial, tot terreny i motocròs) on les marques de fabricació nacional van tenir un paper molt important en els anys seixanta i setanta. També s’hi destaquen exemplars que han participat en curses mítiques com el Ral·li Dakar o les populars 24 Hores de Montjuïc, celebrades a l’antic circuit urbà de Barcelona del 1955 al 1986.

Un dels espais més entranyables, homenatge al seu fundador, és la reproducció exacta de l’antic taller de Mario Soler, després d’haver-hi estat traslladats, peça a peça, tots els elements originals.

Un edifici singular

L’any 2000, el petit poble de Bassella va desaparèixer engolit per les aigües del pantà de Rialb. Tot de materials recuperats de les cases antigues —rajoles, teules, paviments, pedres tallades…— es van transportar fins a aquest indret, al km. 134 de la carretera C-14, per construir amb ells un nou edifici, tot integrant-los entre els materials de nova construcció. El Museu de la Moto de Bassella és, doncs, un museu bastit amb els records del poble desaparegut.


Dades pràctiques
Museu de la moto de bassella
Adreça: Ctra. C-14, km 123. 25289 Bassella (Lleida)
Telèfon : 973 462 731.
Email: bassella@museumoto.com
Horaris: de dilluns a diumenge, de 10 a 18 h; dimecres tancat. Obert els festius.
Preu: entrada general: 9 €. Entrada reduïda (pensionistes, estudiants i grups) 6 €. Visites guiades amb reserva prèvia.