Suïssa disposa d’una xarxa ferroviària amb itineraris espectaculars i de trens i infraestructures que són autèntiques joies d’enginyeria. Ho apreciarem tant si es tracta de travessar els Alps per escarpats ports de muntanya com de fer trajectes turístics per contemplar panoràmiques de somni.

Text i fotos César Barba, periodista especialitzat en viatges
Foto de portada: El tren del Jungfrau s’obre pas entre pics de més de 4.000 m i puja a l’estació ferroviària més alta d’Europa, Jungfraujoch. Foto: Jeroen Seyffer, Jungfraubahnen AG.

Suïssa té una superfície més petita que l’Aragó, i tot i això s’hi estenen més de 5.000 km de vies de tren; es tracta d’una de les xarxes ferroviàries més eficients i més ben connectades del món. Si a això s’hi suma que parlem del país més muntanyós d’Europa, amb una altitud mitjana de 1.350 m sobre el nivell de la mar i 48 muntanyes que superen els 4.000 m, s’entén que els trens i altres ginys ideats pels suïssos (telefèrics, funiculars, ascensors exteriors, etc.) per tal d’anar d’un lloc a un altre del país siguin autèntics prodigis d’enginyeria.

Dit d’una altra manera, Suïssa té la xarxa de ferrocarril més densa del món, a pesar que els Alps cobreixen aproximadament el 60 %
de la seva superfície. L’aposta decidida i molt primerenca per aquest mitjà de transport ha portat a construir l’estació de tren més alta
d’Europa (Jungfraujoch, a 3.454 m d’altitud); el túnel ferroviari més llarg del món (Sant Gotard, amb una longitud de 57 km); el funicular que bat la marca mundial d’inclinació (Stoosbahn, amb una inclinació del 110%); o una xarxa ferroviària que en el seu conjunt travessa 671 túnels i més de 6.000 ponts distribuïts per tot el país. Suïssa compta fins i tot amb una línia ferroviària que va ser declarada Patrimoni de la Humanitat per la Unesco el 2008, el Ferrocarril Rètic, un traçat de 122 km entre Thusis, Saint Moritz i Tirano (a la Llombardia italiana), que recorre magnífics paisatges alpins al voltant de la regió d’Albula i el massís de la Bernina, bastint ponts entre el nord i el sud d’Europa, entre regions amb diferents idiomes i cultures.

Paisatges de somni

Per no perdre’ns en aquesta teranyina de rècords i marques mundials que conformen els ferrocarrils suïssos, vegem alguns dels traçats més destacats, en els quals els èxits tècnics i les proeses constructives es combinen amb els millors paisatges alpins del país. Un d’ells és, sens dubte, el mencionat ferrocarril de la Jungfrau, que des de fa més de 100 anys ascendeix a l’estació de tren a més altitud d’Europa, obrint-se pas entre pics que superen els 4.000 m dels anomenats Alps suïssos Jungfrau-Aletsch, un vast conjunt de muntanyes, valls i glaceres que va ser declarada Patrimoni Mundial de la Unesco.

El museu d’escultures de gel

El museu d’escultures de gel és un dels atractius de l’estació de Jungfraujoch.

L’itinerari s’inicia a Interlaken —on aquest comboi enllaça amb el Golden Pass, un altre tren panoràmic que ve de Montreaux, a la Riviera suïssa—, i té parada a Lauterbrunnen, un poble al peu de vessants escarpats des dels quals es precipiten sonores cascades. A mesura que ascendeix, el tren discorre entre prats alpins i amb el teló de fons dels cims nevats de l’Eiger (3.970 m), el Mönch (4.107 m) i el Jungfrau (4.158 m).

Després de l’estació de Kleine Scheidegg (2.061 m) el tren cremallera s’endinsa en les entranyes de la muntanya per superar un tram 1.400 m de desnivell, per un túnel de 7 km construït entre el 1896 i el 1912. Dues parades a l’interior de les galeries de la muntanya ofereixen vistes espectaculars, a través de grans finestrals, de la cara nord de l’Eiger, de l’Schreckhorn (4.078 m) i del fabulós món glacial que envolta aquesta línia.

En sortir dels túnels sorgeix l’espectacular coll on s’alça l’estació de Jungfraujoch, entre gels eterns i amb vistes privilegiades a la glacera Aletsch, que amb 23 km és la més extensa dels Alps. Aquí dalt es pot visitar l’observatori meteorològic Sphinx, es pot menjar al restaurant panoràmic, podem veure les escultures de gel del museu excavat a la glacera o emprendre una excursió de 45 minuts per les neus eternes fins al coll del pic Mönch.

llacs de l’entorn de Zermatt

El Glacier Express ens porta als llacs de l’entorn de Zermatt, com l’estany Stellisee, on el mont Cerví es reflecteix en tota la seva esplendor

Un tren panoràmic

Canviem de localització, però no d’escenari, per situar-nos a la glamurosa Saint Moritz, l’assolellada ciutat alpina a 1.856 m d’altitud. Des d’aquí surt el Glacier Express, conegut com «l’exprés més lent del món», un tren panoràmic que recorre alguns dels paisatges alpins més impressionants de Suïssa, per arribar a una altra de les localitats més exclusives dels Alps, Zermatt, a l’ombra d’un dels cims més bells d’Europa, el Cerví (4.478 m).

Amb les finestres que arriben fins al sostre, el Glacier Express ofereix unes vistes àmplies a un paisatge únic, en un recorregut per la serralada dels Alps d’unes vuit hores, que travessa 91 túnels, creua 291 ponts i s’enfila fins als 2.033 m del port alpí d’Oberalp. Els finestrals panoràmics submergeixen el viatger en el paisatge, pel qual se succeeixen monuments naturals com la bellíssima gorja del Rin, al cantó de Grisons, on el tren llisca sota parets de 400 m d’altura, o la ciutat de Coira (Chur), la més antiga dels Alps, que gaudeix d’un entorn natural superb. El comboi també travessa la fèrtil vall de Domleschg, esquitxada de castells i fortaleses medievals, el monestir benedictí de Disentis a la regió de Grisons o les cases tradicionals amb esgrafiats de l’Engiadina.

Bernina Express, una finestra als Alps

Una bona manera de travessar els Alps suïssos de nord a sud és el Bernina Express, un tren que serpenteja, s’enrosca i s’obre pas enmig de la neu, per acabar lliscant plàcidament entre les palmeres i baladres del nord d’Itàlia. La línia combina imponents viaductes com el de Landwasser, de 63 m d’altura, amb un total de 55 túnels i 196 ponts, i supera sense cremallera desnivells de fins al 7%.

Wengen

Els passatgers del ferrocarril del Jungfrau gaudeixen d’una rebuda ben especial en arribar a Wengen: un grup de músics tradicionals els esperen a peu del tren.

Gràcies a aquesta ostentació tècnica, i també al fet que el traçat respecta el paisatge dels Grisons i de la vall de la Valtellina, el tren
va ser declarat Patrimoni Mundial de la UNESCO. I aquí no acaben les seves proeses, ja que el Bernina Express s’enfila fins als 2.253m de l’estació d’Ospizio Bernina i, just abans de la frontera, encara el cèlebre viaducte de Brusio, segurament el viaducte ferroviari circular més famós de món, que descriu una circumferència de gairebé 360º.

Un ascens vertiginós

Arribats a Zermatt, la tècnica ferroviària suïssa ofereix un altre dels seus prodigis, el Gornergrat, el tren cremallera a l’aire lliure més alt d’Europa, que permet gaudir al llarg de tot l’any de les millor vistes del mont Cerví. Des de l’arribada del primer cremallera elèctric de Suïssa, el 1898, la pujada a Gornergrat s’ha convertit en una visita imprescindible des de Zermatt. El tren inicia el seu ascens vertiginós (1.469 m de pujada) a través de túnels i viaductes per arribar a Gornergrat en uns 33 minuts. De camí, es travessen els verdíssims prats alpins, un preciós bosc de làrixs i diversos llacs de muntanya, com el Riffelsee, on l’aigua reflecteix les imatges incomparables dels pics del voltant. Situat a 3.089 m, el mirador de Gornergrat ofereix un dels paisatges de muntanya més espectaculars del món; destaca la visió inoblidable del Cerví i d’altres 29 cims que superen els 4.000 m.

mirador de Gornergrat

Amb el vertiginós cremallera que surt de Zermatt, podem arribar al mirador de Gornergrat, que ofereix vistes al Cerví i als altres 28 pics de més de 4.000 m.

Entre els mítics trens suïssos, el Gotthard Panorama Express té un lloc privilegiat: travessa tots els Alps des de Lucerna a Lugano, a través del massís de Sant Gotard. Hi ha dues maneres de fer aquest trajecte. La primera, a través del túnel inaugurat el 2016, una de les obres d’enginyeria més sofisticades que s’han dut a terme fins avui al país alpí, i que amb més de 57 km s’ha convertit en el túnel ferroviari més llarg del món, per on circulen els trens suïssos d’alta velocitat. La segona, i sens dubte la més recomanable, és fer-ho a bord del Gotthard Panorama Express, el llegendari tren que data del 1882, una obra que en la seva època va significar un desafiament similar al nou túnel; en la seva construcció van morir 177 persones. Aquest trajecte pausat ocupa menys de sis hores, i és capaç de sorprendre el més viatjat, gràcies als majestuosos paisatges alpins que van revelant les seves finestres panoràmiques. Però aquest itinerari en tren té una particularitat: comença en un vaixell de vapor. En efecte, els qui comprin el tiquet per a aquest comboi hauran d’acudir al port de Lucerna, ja que el trajecte comença (o finalitza, si es fa en sentit invers) travessant el llac dels Quatre Cantons en vaixell fins a Flüelen, on espera el tren per continuar el viatge.


Guia pràctica

Jungfraujoch
Informació ferroviària d’Interlaken. Höheweg 35. Interlaken.
Tel. +41 (0) 338 28 72 33.

Rhaetian Railway
Bahnhofstrasse 25. Coira (Chur). Tel. +41 (0) 81 288 65 65
Glacier Express: www.glacierexpress.ch
Bernina Express: www.rhb.ch/en/panoramic-trains/bernina-express
Gotthard Panorama Express: www.rhb.ch/en/gotthard-panorama-express

Gornergrat
Estació (Bahnhof) de Zermatt.
Tel. +41 (0) 84 864 24 42