L’empresari d’arts gràfiques conserva prop d’un milió de cartells i nombrosos objectes publicitaris. Marc Martí és el principal responsable de la gran quantitat de cartells, banderoles, pancartes, etc., que folren la ciutat de Barcelona

Text Montse Armengol, historiadora
Fotos Irene Carabia
Data: Maig de 2017

Vora una vintena de motoristes recorren Barcelona cada dia amb un calaix al darrere ple de pòsters i l’anagrama MM, blanc, roig i negre, ben visible. Però si la flota de l’empresa de cartelleria de Marc Martí forma part del paisatge urbà gairebé tant com la publicitat que distribueix —Marc Martí és el principal responsable de la gran quantitat de cartells, banderoles, pancartes, etc., que folren la ciutat—, el seu amo, en contrapartida, porta amb discreció una altra faceta, la del col·leccionisme. Poca gent sap que una immensa col·lecció d’elements publicitaris formen un veritable museu amagat al Poblenou barceloní.

Efectivament, en una de les seves seus, Marc Martí guarda amb zel els objectes que ha anat recollint al llarg de pràcticament tota la seva vida, ja que el col·leccionisme és una afició que li ve de família i que conrea des de la infància, quan acompanyava el seu pare a comprar monedes i segells a la plaça Reial o al mercat dominical de Sant Antoni. El que té al Poblenou amb un ordre i una cura extraordinaris és una col·lecció privada, però l’obre i l’explica gustosament a totes les persones que hi estiguin interessades. Especialment els estudiants de disseny gràfic hi troben una mina per a l’estudi i la inspiració.

Icones del disseny gràfic

Com no pot ser d’una altra manera, atès que són l’objecte fonamental de l’empresa, més d’un milió de cartells—bàsicament litografies—, acuradament conservats i classificats, formen la base de la col·lecció. Els més antics són del segle XVIII, però la joia de Marc Martí és el cartell d’Anís del Mono fet per Ramon Casas el 1889, del qual conserva fins i tot les proves d’impressió. “La Revolució Industrial va comportar que Barcelona fos un nucli de generació i d’impressió de publicitat des de ben d’hora, a l’avantguarda a Europa, amb la participació d’artistes reconeguts i amb impressors de gran qualitat”, explica el col·leccionista. Però, de cartells, no només n’hi ha de comercials; Gerard Martí, nebot de l’empresari i responsable del manteniment de la col·lecció, ens mostra també calaixos plens de propaganda política, amb els magnífics cartells de la República i la Guerra Civil, propaganda franquista i, en paral·lel, els pamflets de la lluita clandestina. Són documents d’època que aquí es conserven en perfectes condicions, que mostren una evolució de les arts gràfiques al nostre país i que cedeixen a tots els investigadors que hi mostrin interès, així com a publicacions, i han estat exposats arreu del món.

La col·lecció reuneix infinitat de rètols comercials, plaques esmaltades, miralls i molts altres elements recuperats de comerços que tanquen i que, si no fos per la tasca del col·leccionista, de ben segur que s’haurien perdut.

El local exhibeix també rètols comercials de totes les èpoques, alguns d’immensos —com el de Calisay, que, per les seves dimensions colossals, l’han hagut d’instal·lar a la façana, o el de Vinçon, recentment recuperat—, i infinitat d’objectes de tota mena que restauren i preserven en condicions òptimes. De fet, observant atentament les vitrines d’aquest museu personal ocult al Poblenou ens adonem que qualsevol objecte pot ser un suport publicitari, des d’una capsa de mistos fins a una nina, passant per cromos, targetes i cendrers. “Cada peça té la seva història”, assegura Gerard Martí. Certament, tots ens hi podríem passar hores descobrint curiositats i records entranyables.