La Zona Franca de Barcelona acull un enigmàtic emplaçament conegut com a Nau A122. Allà Seat custodia alguns dels tresors més emblemàtics de l’automoció nacional.

Text: César Barba | Fotos: Seat

La col·lecció de cotxes històrics de Seat va tenir el seu origen en una curiosa relació de fets velats, gairebé clandestins, de la qual l’exposició situada avui a la Nau A122 dels terrenys de la Zona Franca, on es va establir la primera planta de Seat i on avui es fabriquen components d’estampació, encara no s’ha desposseït completament. La història va lligada a un nom, Elvira Veloso, secretària de presidència de Seat quan Volkswagen va adquirir les primeres accions de la marca de Martorell, a la dècada dels vuitanta del segle passat, que de manera altruista i d’amagat de la direcció va decidir salvar de l’oblit els models i els prototips que s’anaven acumulant a diferents llocs de la fàbrica. Eren cotxes que no només formaven part de la història de Seat, sinó que també eren el reflex de la transformació social i econòmica d’un país.

La col·lecció surt a la llum a finals de la dècada de 1990, promoguda pel president de la marca en aquell moment, Pierre-Alain de Smedt, persona amb un gran interès pels vehicles d’època, que va fomentar la conservació del patrimoni històric. A partir de llavors es van començar a restaurar i recuperar automòbils de manera exhaustiva i fins i tot a adquirir-ne alguns exemplars que circulaven fora de Seat.

Exemplars de Seat1400,

Exemplars de Seat

Tot un món sobre rodes

Avui dia la Nau A122 acull tot un món sobre rodes, compost per vehicles perfectament catalogats i alineats per èpoques i tipus, on tenen cabuda aquells que van formar part del desenvolupament de l’automoció a Espanya a principis dels anys cinquanta, passant per esportius que van fer història a mans dels grans pilots de les dècades posteriors, fins a arribar als anomenats concept cars, obres d’art del disseny que en alguns casos van ser la base de coneguts models comercialitzats anys després. I al capdavant de tot això hi ha Isidre López, responsable del Centre de Recuperació Històrica, que ve a ser el guardià de la memòria de Seat.

Els 4.000 m2 de la Nau A-122 permeten veure i comprendre la trajectòria de la marca a través dels seus models. En total, hi ha 365 vehicles històrics guardats, 170 dels quals estan en exposició. De tots ells, hi ha 15 automòbils matriculats, destinats a accions dinàmiques, fonamentalment exhibicions i proves esportives (ral·lis d’època). Es pot admirar des del Seat 1400, primer model comercialitzat per la marca el novembre del 1953, quan la factoria tenia 900 empleats a la Zona Franca i es fabricaven cinc cotxes al dia, així com nombrosos exemplars del mític Seat 600, un vehicle nascut el 27 de juny del 1957, que va revolucionar i va iniciar la motorització de la societat espanyola. Fins i tot hi ha cotxes de competició com el Seat Ibiza Kit Car, que es va proclamar campió del Món de Ral·lis en la categoria de 2 litres els anys 1997, 1998 i 1999, i un model que està a l’origen de la marca CUPRA.

Hi ha pendent un projecte de museïtzació, però la veritat és que la Nau A122 no està concebuda amb aquesta finalitat. Isidre López ho explica: «La nau és un centre de recuperació històrica, no es pot anomenar museu ja que no compleix les normatives que la podrien definir com a espai d’exhibició pública. Conservem i mantenim el patrimoni que se seguirà completant a poc a poc. Tot plegat formarà part d’aquesta futura col·lecció visitable que serà una realitat en un temps encara no definit».

Versions especials

Els models de la col·lecció formen part de la història d’aquest país i amaguen molts relats i anècdotes. Entre aquestes destaca un Seat Panda convertit en Papamòbil. Quan Joan Pau II va visitar Espanya el 1982, l’equip de seguretat es va adonar que el Range Rover oficial no passava per les portes d’accés al terreny de joc del Camp Nou i del Bernabéu, on el Pontífex havia de celebrar dues misses. Com a solució algú va trucar a Seat, que en dues setmanes va tenir enllestit un Panda amb què el Papa va recórrer uns 100 m a cada estadi.

Detall del frontaldel León Trencadís

Detall del frontal del León Trencadís


Dades pràctiques

Centre de recuperació històrica de Seat
Nau A122. Carrer A, núm. 51. Zona Franca. 08040 Barcelona.
HORARI: No és oberta al públic.
EMAIL: seathistoricos@seat.es.