La xarxa de turisme industrial de catalunya ofereix nombroses propostes i recursos per descobrir el passat fabril
L’any 2004 Turisme de l’Ajuntament de Terrassa va encarregar un estudi estratègic que establia, com un dels principals eixos a desenvolupar, el turisme a l’entorn del patrimoni industrial. Aquest fet se sumava a l’interès del sistema del mNACTEC per incrementar el nombre de visitants més enllà del públic escolar i especialitzat i arribar al gran públic.
Museu i Ajuntament tenien la convicció que aconseguir promoure el turisme industrial i posicionar-lo en el mercat turístic, no ho podien aconseguir ni els museus, per la seva banda, ni l’Ajuntament de Terrassa en solitari.
Text Direcció Tècnica XATIC
Foto de portada: Sistema Territorial mNACTEC
Data: Novembre de 2016
Així, aquell mateix any, l’alcalde de Terrassa, amb el suport del Museu Nacional de la Ciència i la Tècnica de Catalunya, convocà 19 alcaldes que en els seus municipis comptaven amb patrimoni industrial rellevant, museïtzat i visitable, i una incipient estructura turística. El 2006 es crea la XATIC (Xarxa de Turisme Industrial de Catalunya) i tot seguit es presenta un projecte conjunt als Plans de Dinamització Turística per a la promoció turística del patrimoni industrial. Aquest Pla, finançat a terços pel Ministeri, la Generalitat i els ajuntaments, tenia una durada de tres anys i estava dotat amb 1,5 milions d’euros. Els 19 municipis inicials foren: Àreu, Bellmunt del Priorat, Capellades, Cardona, Castellar de n’Hug, Castelló d’Empúries, Cercs, Esparreguera, Granollers, Igualada, Manlleu, Manresa, Palafrugell, Puig-reig, Ripoll, Sant Sadurní d’Anoia, Santa Coloma de Cervelló, Terrassa i Vilanova i la Geltrú.
Aquest Pla de Dinamització del Turisme Industrial tenia com a principals objectius “turistitzar” el patrimoni industrial, promoure el concepte de turisme industrial i potenciar-ne la demanda, fer que el turisme industrial esdevingui un element de dinamització del territori, fomentar l’obertura d’empreses en actiu a les visites turístiques i augmentar el nombre d’usuaris dels recursos dels municipis que formen part de la XATIC.
El Pla s’estructurava en accions locals en cadascun dels municipis i en accions generals. Les accions locals estaven dissenyades en funció de les necessitats de cada municipi: senyalitzar un recurs, fer una rampa d’accés, museïtzar un espai… Les accions generals se centraren especialment en la senyalització turística del municipi, un pla de comunicació potent i la formació i difusió del turisme industrial en el sector turístic (des de la formació de guies turístics en patrimoni industrial a la creació d’una web, el programa d’Indústria Viva, el Club XATIC —vegeu requadre—, assistència a fires, etc.).
El Club XATIC és una iniciativa de la Xarxa de Turisme Industrial de Catalunya, per aglutinar les persones interessades en el turisme industrial, i oferir-los un seguit d’avantatges en serveis i productes turístics: Descomptes especials en entrades a museus i centres d’interpretació, en visites guiades i activitats i tallers, promocions exclusives en allotjaments, restauració, comerços i altres serveis turístics i culturals, etc.
SUPERANT OBSTACLES
La finalització del Pla de Dinamització del Turisme Industrial coincidí amb l’esclat de la crisi econòmica i el gran repte de sobreviure-la. Desapareguts els ajuts i amb tots els municipis contenint fortament la despesa, la xarxa va estar a punt de desaparèixer, però els ajuntaments van continuar apostant per la XATIC, per la suma d’esforços i el treball en xarxa per a la promoció del turisme industrial.
En aquests deu anys, Catalunya i Barcelona han continuat sent el territori i la ciutat que, any rere any, més turistes han rebut a la península Ibèrica. La necessitat de desestacionalitzar el sector, de diversificar l’oferta i de complementar-la ha provocat que el turisme cultural en general cada vegada tingui un pes més important. Més enllà del turisme de sol i platja i el de Barcelona ciutat, l’objectiu és fer de Catalunya un referent turístic en gairebé tot i per a tots els públics.
Així, la XATIC ha aprofitat aquest període per posicionar-se i consolidar la marca de Turisme Industrial—reconeguda per l’Agència Catalana de Turisme—, per crear el programa Indústria Viva de visita a empreses en actiu, per crear el Club XATIC —que agrupa les persones que els agrada el turisme industrial i els ofereix propostes, serveis i avantatges, vegeu requadre—, per desenvolupar línies específiques—com la guia didàctica industrial, adreçada a docents de Catalunya i de l’Estat—, per desenvolupar productes turístics —com el Geoxating, geocaching específic de turisme industrial—, per donar a conèixer el turisme industrial de Catalunya en fires i congressos —FITUR, Saló de Turisme de Barcelona, Congrés Internacional de Turisme Industrial a Torino, a Toledo, etc.—. La XATIC
també ha treballat diverses línies de comercialització de productes.
A més, a través de l’Agència Catalana de Turisme, la XATIC es coordina en accions de promoció nacionals i internacionals. Així mateix, el Sistema de Museus de la Ciència i la Tècnica de Catalunya li té delegada la seva promoció turística. Com que és una associació de municipis, la XATIC no pot encarregar-se directament de la comercialització dels seus productes, i és per això que una de les seves principals línies de treball és que operadors turístics i agències de viatges s’interessin
en la seva oferta de turisme industrial i la incorporin en les seves ofertes turístiques.
Més enllà dels visitants escolars i dels visitants especialitzats, el públic objectiu de la XATIC és, en primer lloc, el públic familiar del país. La seva oferta va destinada a aquelles persones que tinguin curiositat, que estiguin disposades a descobrir i aprendre i a viure una nova experiència a l’entorn del patrimoni industrial tan característic del nostre país. I, progressivament, l’objectiu és estendre’s a visitants provinents d’altres indrets.
Actualment, la XATIC la integren els 21 municipis associats, més les 25 empreses del programa Indústria Viva i els 14 recursos associats. Aquest mig centenar d’equipaments reben cada any més d’un milió de visitants. El Club XATIC sobrepassa els 5.900 membres
Per saber-ne més
Web XATIC